NTG Intermodaal Vervoer

Intermodaal Vervoer

Intermodaal vervoer betreft het vervoer van standaard laadeenheden per spoor, zoals containers, wissellaadbakken of kraanbare trailers. Intermodale treinen rijden volgens het shuttle principe, dwz dat ze op en neer pendelen tussen twee bestemmingen bijvoorbeeld tussen Rotterdam en Milaan. Een intermodale dienst heeft in de regel een vaste frequentie, bijvoorbeeld 5 keer per week tussen Rotterdam en Melzo. Die frequentie kan in de loop der tijd wisselen afhankelijk van de ontwikkeling van het laadaanbod. Een intermodale dienst heeft daarnaast ook vaste vertrek- en aankomsttijden waardoor het voor de klant een goed voorspelbaar product vormt. De klant weet vooraf precies tot wanneer hij de container kan aanleveren bij de railterminal en hij weet ook wanneer de container beschikbaar is bij de terminal in het buitenland. Het voorspelbare karakter van intermodaal vervoer is de reden geweest van het grote succes van dit vervoersconcept. Momenteel vertrekken er vanuit Nederland zo'n 250 containertreinen per week.

Meerdere klanten kunnen gebruik maken van dezelfde intermodale dienst. Zij boeken ieder een plek op deze trein bij de intermodale railoperator die de commerciele dienst in de markt aanbiedt, bijvoorbeeld Hupac of Kombiverkehr. De intermodale railoperator neemt het complete vervoer tussen de railterminals voor zijn rekening. Hij zorgt dat een locomotief voorhanden is en containerdraagwagens. Ook regelt hij de documentatie en desgewenst tracking&tracing disnten zodat de klant precies de status van zijn lading kan controleren.

De intermodale railoperator beperkt zich in de regel tot het vervoer tussen twee railterminals. Het voor- en natransport over de weg en het regelen van de laadeenheid worden niet door hem verzorgd. De meeste klanten van intermodale railoperators zijn daarom logistieke dienstverleners of rederijen die wel over laadeenheden beschiiken en het voor- en natransport kunnen verzorgen.

De meeste intermodale diensten zijn directe verbindingen zonder tussenstop. Er zijn ook indirecte intermodale diensten waarbij onderweg bij een hub (bijv. Duisburg) gestopt wordt en de laadeenheid van de ene trein op een andere wordt overgeladen. Hierdoor is een groter bereik mogelijk.

Ga terug

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport