NTG Full Train Load

Full Train Load

Bij het concept full train load is sprake van het rijden van een complete trein voor een klant. Die klant heeft vaak grote volumes te vervoeren en heeft genoeg om een volledige train te beladen. Een andere naam die gebruikt wordt voor full train load is bloktrein.

Bij full train load hebben verzender en ontvanger vaak op eigen terrein een spooraansluiting. Hierdoor is geen extra overslag nodig op een terminal en is dus geen sprake van voor- of natransport over de weg. Om dat de trein volledig beladen is kan vaak direct naar het land van bestemming gereden worden. Rangeerwerk is niet meer nodig en daarmee is dit vervoer ook sneller.

Bij een full train load vinden er alleen afspraken plaats tussen een producent of ontvanger en de railgoederenvervoerder. Afhankelijk van de verkoopcondities (incoterms) regelt namelijk de producent of de ontvanger het transport. De railgoederenvervoerder zorgt ervoor dat er een loc (tractie) voorhanden is, dat de juist wagons aanwezig zijn en dat de documentatie en informatie naar de verzender en afnemer gaat.

Bekende voorbeelden van full train load zijn de kolentreinen die vanaf de Maasvlakte naar Duitsland rijden naar de kolengestookte energiecentrales. Andere voorbeelden zijn autotreinen van Volkswagen die vanaf Duitsland naar auto-importeur PON in leusden rijden, de graantreinen uit Hongarije en Roemenie die naar EBS in Rotterdam rijden of de treinen met eetbare olien.

Ga terug

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport