NTG Betuweroute

De Betuweroute is een snelle, rechtstreekse goederenspoorverbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Van west naar oost loopt het spoor van de Maasvlakte naar de Duitse grens.

De Betuweroute loopt onder andere langs de volgende plaatsen: Rozenburg, Barendrecht, Zwijndrecht, Papendrecht, Gorinchem, Tiel, Valburg, Bemmel en Zevenaar.
 
Voordelen Betuweroute voor Nederland
De Betuweroute is een aanvulling op het bestaande spoor en heeft een aantal voordelen:

  • De Betuweroute is exclusief voor goederentreinen en hoeft dus niet te worden gedeeld met treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en van andere spoorbedrijven voor reizigersvervoer.
  • Minder goederentreinen maken gebruik van het gemengde spoor (spoor waar zowel goederen- als reizigerstreinen rijden). Dit betekent minder oponthoud voor reizigerstreinen van onder andere de NS.
  • Er is meer capaciteit om goederen over het spoor te vervoeren.
  • Goederen kunnen zonder oponthoud van de Maasvlakte bij de Rotterdamse haven naar de Duitse grens (en verder) worden vervoerd. Dit scheelt tijd en geld. Daarmee profiteert de Nederlandse economie.
  • Het goederentransport over de weg stijgt minder fors, waardoor ook files minder fors groeien.
  • Veel treinen met gevaarlijke stoffen hoeven niet meer door dichtbevolkt gebied (Brabantse steden of Utrecht) te rijden.

Zware en lange treinen in 1 keer naar Duitsland
Op 16 juni 2007 is de Betuweroute officieel geopend. Sindsdien is de goederenspoorlijn gefaseerd in gebruik genomen. Eind 2009 werd het laatste deel van de Betuweroute, de Havenspoorlijn tussen de Maasvlakte en Barendrecht, omgebouwd en kwam de 25.000 volt wisselspanning op het bovenleidingsysteem in bedrijf. Deze wisselspanning zorgt ervoor dat 1 elektrische locomotief een zware en lange trein (met erts of kolen) tot aan zijn bestemming in Duitsland kan trekken.
 
Betere aansluiting op internationaal goederenvervoer
Met de aansluiting van de Betuweroute op de internationale route Rotterdam - Genua is het goederenvervoer in Europa er goed op vooruit gegaan. Samen met de opening van de Lötschbergtunnel in Zwitserland in 2007 zorgt de Betuweroute ervoor dat goederen nog sneller door deze 'slagader' van het spoorvervoer in Europa stromen.
 
Veiligheid
Voor de bestrijding van brand en andere calamiteiten is er altijd voldoende bluswater langs de route beschikbaar. Daarnaast zijn de brandweerkorpsen langs de Betuweroute met voldoende materieel uitgerust om snel ter plaatse te kunnen zijn. Ook zijn zij getraind in het gebruik van apparatuur om te controleren of de bovenleidingspanning is uitgeschakeld. Keyrail is als exploitant van de Betuweroute verantwoordelijk voor de veiligheid van de Betuweroute. In Keyrail nemen de havenbedrijven van Amsterdam en Rotterdam en spoorwegbeheerder ProRail deel.

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport