Logo_rss_entry-134827

UTRECHT (ANP) - ProRail moet het volledige beheer krijgen over het traject van de Hogesnelheidslijn (HSL). Nu nog ligt het uitvoerende deel bij Infraspeed. ,,Met de HSL gaat het prut', zei topman Pier Eringa van de spoorbeheerder donderdag tijdens de presentatie van het jaarverslag 2016.

Eringa is boos over de strikte prestatienormen die Den Haag heeft opgelegd. ,,Ik geloof er geen zak van dat de reiziger er iets van merkt als de treinen een procentje meer of minder op tijd rijden." Hetzelfde vergelijk maakt hij voor het goederenvervoer. ,,Vervoerders zitten niet te wachten op drie minuten eerder of later. Zij willen gewoon rijden. Het is dom om ProRail hierop af te rekenen. Wij moeten slimmer omgaan met afspraken.''

,,Den Haag kan nu alvast de boetebrief voor dit jaar schrijven, want de punctualiteit gaan wij weer niet halen. En dat willen we niet meer", zei Eringa. De rol van ProRail op dit traject noemt hij 'sneu'. ,,Wij hebben hem niet mogen maken, maar worden er wel dagelijks mee geconfronteerd. Het moet anders." De HSL moet naar hetzelfde niveau als het hoofdnet waar 90 procent van de treinen op tijd rijdt.

Één beveiligingssyteem

Om op dit traject meer treinen stipt te laten rijden, moet er één beveiligingssysteem komen. Ook de wind speelt het bedrijf parten. De verschillende spanningen op de bovenleiding en de sporenlayout moeten worden aangepakt. Dat kost veel geld. ,,Het gaat erom hoeveel waarde je hecht aan de prestaties", aldus financieel directeur Hans van Leeuwen.

Volgens de spoorbeheerder is alles rond de spoorlijn in het verleden veel te ingewikkeld gemaakt.

Concessie

Infraspeed heeft nog een concessie tot 2031. Dat contract moet worden beëindigd. Dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren, verwachten de ProRail-topmannen. Van Leeuwen: ,,Ik zou het van de zotte vinden als in deze publieke sector een heel hoge boete moet worden betaald."

De Nederlandse Spoorwegen zien wel wat in de plannen van ProRail met de HSL. ,,Ik steun Pier Eringa van ProRail in het streven om het beheer en onderhoud te vereenvoudigen in het belang van onze reizigers. Elk voorstel daartoe moet serieus en in goed overleg opgepakt worden", aldus NS-baas Roger van Boxtel.